M/s Vaasa
 

I trafik: 1962-64
Varvsnr: 134
Byggår: 1962 av Falkenbergs Varv AB, Falkenberg.
Längd: 74,4 m     
Bredd: 10,8 m     
Djup: 4,9 m 

 



 


IMO 5375216

Brt: 1,099
Maskin: 1,300 hk, en MWM diesel  
Knop. 13,0.
Bilar. 120.


 

"Seglade parallellt med s/s Örnen med bilar under högsäsong Vasa-Örnsköldsvik 1963-64!

Historik:

1962 09 29. Sjösatt vid Falkenbergs varv AB, Falkenberg, och döptes till Vaasa av gudmor fru Lisa Ahlbeck.

»Färdigställd och levererad den 15 december 1962 till Rederi Ab Vasa-Umeå, (F. Evert Nyman), Vaasa/Vasa. Management av Oy Finnlines Ltd, Helsinki/Helsingfors. Ingick Finnlines trafik mellan Finland-England. (I Finnish Merchant Marine -registerböcker 1963-1964, benämns ägarna som tvåspråkiga Rederi AB Vasa-Umeå - Vaurstamo Oy Vaasa-Uumaja).

1962 12. Insatt i Oy Finnlines Ltd trafik mellan Finland - England
1963 05. Managementet övertaget av Rederi Vasa-Umeå.

Seglade under högsäsong juli månad 1963 och 1964 parallellt med s/s Örnen dagligen mellan Vasa-Örnsköldsvik. Vaasa transporterade bilarna och Örnen passagerarna.
1963 08. Insatt i Oy Finnlines Ltd trafik mellan Finland-England.

1963 10 01. Utchartrad till Wallenius, Bremen, Tyskland.
1964. Insatt under juli månad i parallelltrafik med S/S Örnen mellan Vasa - Örnsköldsvik.

1964 09 18. Såld till A/S Ganger Rolf, A/S Bonheur, A/S Borgå, A/S Jelølinjen & Den Norske Middelhavslinje A/S, (Fred Olsen & Co), Oslo. Nytt namn m/s Bure.
1971 11 26. Såld till Empresa Insulana de Navegação S.a.r.L., Lissabon. Nytt namn m/s Lagoa.

1973 "Rapporterades felaktigt av Lloyd´s register som såld till Jose Luis Blanco Aquero, San Esteban de Pravia, och omnamnades Somar för leverans till upphuggarna i Gandia. Hon blev ihop blandad med s/s Lagoa 2,415/50 of Cia. de Nav. Carregadores Açoreanos, vilken faktiskt var såld till skrotning! Återinträdde i Lloyd´s register 1977 som Lagoa".
1974  Ägarna förenade sig med Companhia Colonial de Navegação S.a.r.L., Lissabon, och Companhia de Navegação Carregadores Açoreanos, Ponta Delgada. Efter sammanslagningen bildades ett nytt bolag kallat C.T.M, Companhia Portuguesa de Transportes Marítimos, E.P., Lissabon.

1985 05  Ägarna gör likvidation och Lagoa förvärvades av Vianalis Ltda., (c/o Empresa de Transportes Marítimos Ltda.), Lissabon.
1991 02  Såld till Solmar S.A., São Tomé , São Tomé & Principe, och omnamnades Mago. "Namnet rapporterades målat MAGOS på fartyget".

1996  Såld till TOMEMAR - Sociedade Industria, Pesca, Turismo & Agricultura, São Tomé.
1997 12  "Nytt GT och NT i överensstämmelse med 1969 konventionen ej ännu rapporterat till Lloyd´s register".

2010 09. Sista status uppdatering, därefter okänt öde.

m/s Vaasa
Så skrev man om Vaasa i SST 1963, egen samling. SST 1963, egen samling.     M/s Vaasa, nykommen till Vasa inre hamn. foto © Olavi Laakso.
Premiärturen från Ö-vik den 6/7 1963. Vaasa tog bilarna och Örnen som ligger strax bakom tog passagerarna.
Foto © K-O Strandberg
"Flaggan i topp för premiären till Umeå, urklipp från Mikael Blombergs samling. Foto från M. Hänninens samling. Foto från Tom Johanssons samling. Foto från Olavi Laaksos samling. Örnsköldsvik, sommaren 1963 eller -64! S/s Örnen [1] till vänster i bilden. Vykort egen samling.
 
Foto från egen samling.   23/9 1964 i Bristol, lossar konserverade tomater från Salerno, foto egen samling.  
M/S BURE / LAGOA/ MAGO
   
M/s Bure M/s Bure M/s Bure i Oslo.    
M/s Lagoa 1972 M/s Lagoa 1973 M/s Lagoa 1973

M/s Lagoa 19/5 1982 Ponta Delgada, Azorerna. Foto J. Melchers.

   
M/s Lagoa, Mikael Blombergs samling. 1989. M/s Mago i Sao Tome 1992. Foto N.Johannes.    

Vasabåtarna -nostalgi!
© Kenneth Herrgård
Sidan uppdaterad 2023-05-28