|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Historik: Levererades 1909 till A/S D/S Paa
Bornholm af 1866, Rønne, Danmark. 1920. Delvis ombyggd. 1929 06 30 - 1929 08 14. Insatt
mellan Köpenhamn - Ystad - Rønne. 1930 03 01. Övertagen av Svea
rederiet och namnet försvenskat till ÖRNEN. Fartyget snyggades upp vid
Kockums, Malmö, där bland annat det tidigare svarta skrovet blev
vitmålat och fick frontpartiet föröver på båtdäcket inbyggt. 1932. Fick fartyget ett genomgående
promenaddäck. 1935 05 24. I trafik efter ha
förlängts vid Finnboda Varf, Stockholm. Tillkom en ny däcksbyggnad under
kommandobryggan med matsalong, en kraftigare skorsten av modern typ och
båtdäcket intill aktermasten försågs med ett vindskyddande
tvärskeppsskott. 1937. Linjesträckningen förlängdes
till Rønne på Bornholm. 1939 08 06. Kolliderade med URANIA
utanför inloppet till Kalmar. ÖRNEN stäv träffade URANIA på styrbords
sida. URANIA sattes på grund på Tärnör, medan ÖRNEN tog sig för egen
maskin, med demolerad stäv, till Kalmar. ÖRNEN kunde efter besiktning
fortsätta till Rønne. 1940. Vid andra världskrigets
utbrott föll Rønne bort ur linjesträckningen. 1944 06 07. Grundstötning vid
Flatbottnarna, utanför Oskarshamn, på resa mot Kalmar. Flottdragen
morgonen efter utav Neptun. 1944 11 29 - 1945 01. Utchartrad
till Ångfartygs Ab Gotland, Visby, som ersättare för den torpedsprängda
HANSA, i trafik Visby - Nynäshamn. Första resan 5 timmar försenad på
grund av storm. 1946. Under våren moderniserad vid Oskarshamns varv, så att Örnen även skulle kunna användas som reservfartyg i finlandstrafiken. Backen förhöjdes och fick en "soft nose" och nya bostäder i backen. Matsalen på mellandäck fick lämna plats för hytter och toaletter, även på de undre däcken tillkom hytter, så att hyttkapaciteten nu blev 94 platser. Vidare fick fartyget inbyggd styrhytt och oljeeldningsaggregat. 1946 06 16. Det nyrenoverade
fartyget insatt mellan Stockholm - Öland. Säsongen avslutas den 25
augusti. 1949 06 13. Ny tilläggsplats vid
Skeppsbron i Stockholm och trafiken gick nu genom Stockholms Skärgård
direkt till Borgholm, utan mellanhamnar. Första gången utomskärs sedan
krigsutbrottet. 1950 12 29. Såld till Rederi AB
Öresund, Malmö för SEK 1,35 milj. Fartyget genomgick nu en omfattande
ombyggnad vid Finnboda Varf, Stockholm.
1966 05 04. Såld till Giacomo Antonio & Giuseppe Rubaudo, Imperia, Italien för GBP 21 000. Omdöpt till RUDIAE. 1966. Insatt mellan Otranto och grekiska fastlandet. 1968. Såld till Rosvega Maritima SA, Panama. Omdöpt till RUMBA. 1972 02. Såld till nedskrotning hos FERCOMIT, Brindisi.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Vasabåtarna
-nostalgi!
©
Kenneth Herrgård
Sidan
uppdaterad
2025-01-25