M/s Bore Star

Skrovet på varvet!
Modell av fartyget på Forum Marinum i Åbo, foto ©  Mikael Blomberg. För mer bilder på tidigare skepnader -klicka på bilden!

Klicka här för att se Orient Sun bli Wasa Queen!

Wasa Queen på ingång mot Vasa för första gången. Foto från Mikael Blombergs samling.

Wasa Queen första gången i Vasa, Wasa King ligger bakom vid södra piren, foto © Jari Pellas.

Foto från Mikael Blombergs samling.
Sundsvall 1992, foto © L-J Landström. 

Vasa hamn 1992, foto © Mikael Blomberg.

Umeå 1993, foto Jani Nousiainen.
Vykort, egen samling.
Queen i Sundsvall, bild från Mikael Blombergs samling.
Monterat foto, Tom Johanssons samling.
Slut med Wasa Line, Queen målas om för Silja Line, foto © M. Blomberg.
Foto från Mikael Blombergs samling.
Reklambild från Silja Line.
Vykort, egen samling.
Foto © Sakari Saari, Tom Johanssons samling.
Reklambild från Silja Line.
WQ stävar ut från Holmsund i oktober 2000, foto © A-J Perkiömäki.  
Sundsvall, foto från M Blombergs samling.
Holmsund Umeå, reklambild från Silja Line.
M/s Wasa Queen upplagd i Vasa, 1/7 2001, foto © K. Herrgård.
Silja Serenade och WQ, foto Tom Johanssons samling.
Foto © M. Blomberg.

Queenens "Fighting face" i Helsingfors, foto © Sakari Saari, Tom Johanssons samling.

Vykort, Mikael Blombergs samling.
Foto © Timo Kosikinen, Mikael Blombergs samling.
Foto © Sakari Saari, Tom Johanssons samling. 
WQ på Nordsjövarvet, foto © Tom Johansson.
Mer bilder på varvs sidan!
Mer bilder på m/s Wasa Queen här!
Slutet för epoken Vasabåtarna, en samling bilder med © foto Jaakko J. Salo/Vasa stads tryckericentral!
31/12 2000, kl 14:00 avgår WQ till Umeå för sista gången i Vasabåtarnas historia.
Snipp, snapp snut, så var sagan slut!
Februari 2001, foto © A-J Perkiömäki. 
Wasa Queen byter från finsk flagg till Panama flagg i Genua, Italien. Foto © Hans Levlin, Tom Johanssons samling.
Wasa Queen klipp, kräver DivX 6.5
Att köra ombord på båten, fotograf A-J Perkiömäki.
M/s Wasa Queen i Kina.
Foto © Eric Lee, Eerik Laines samling, fakta om fartyg.
 
Singapore 30/9 2001, foto © Jukka Huotari, från Tom Johanssons samling.
Bild från Mikael Blombergs samling.
Wasa Queen, Tom Johanssons samling.   

M/s Wasa Queen

Varvsnr: 143 Byggår: 1975 av Dubegion-Normandie S.A. Prairie au doc Nantes Frankrike som m/s Bore Star för Silja Line.
Längd: 153 m Bredd: 22,04 m Djup: 5,84 m
Brt: 12 343 Maskin: 24 000hk, fyra 12-cyl, Semt-Pielstick 12 PC2-2V-400 dieslar
Fart: 21 knop Isklass: 1A  
Pass: 1400 Hyttplatser: 762 Bilar: 210

IMO 7360198

"Hann jag bara resa med en enda gång. När man ropade i högtalarna ombord så uttalades båtens namn som "Vaasa Kviin".

Historik:

Kontraktstid: juni 1973
Kölsträckning: 16/9 1974
Sjösättning: 30/1 1975
Leverans: 6/12 1975 /övertogs på charter av Bore Lines kryssningar

1975 11 05. Avgick Nantes till St Nazaire för dockning.

Levererades 6 december 1975 till Oy Höyrylaiva Oy Bore/Ångfartygs Bore Ab, Åbo, Finland. Kostnad för fartyget 116 miljoner FIM.
1975 12 11-1976 05 07. Utchartrad till Oy Finnlines Ltd, Helsingfors, Finland. Insatt i kryssningstrafik runt Kanarieöarna och till Afrikas västkust, Artistnamn FINNPARTNER.

1976 05 12. Första ankomst till Åbo, avgick sen till Stockholm.
1976 06 - 1976 11 10. Insatt i Silja Lines trafik mellan Stockholm-Helsingfors.

1976 09 20. Bore Star kolliderar med ett tankfartyg i Stockholms skärgård. Fartyget får bogskador.
1976 11 - 1977 05 13. Utchartrad till Oy Finnlines Ltd, Helsingfors, Finland. Insatt i kryssningstrafik runt Kanarieöarna och till Afrikas västkust, Artistnamn FINNPARTNER.

1977 06. Insatt i Silja Lines trafik mellan Stockholm-Helsingfors.
1977 07 29. Hjälper fartyget till med sökandet efter en person som fallit överbord från VIKING 5.

1979 01 01. Ändrar rederiet namn till Oy Bore Line Ab, Åbo, Finland.
1980 07 11. Såld till Finska ångfartygs Ab (FÅA), Helsingfors, Finland. Insatt mellan Stockholm-Mariehamn-Åbo.

1980 09 01. Omdöpt till SILJA STAR.
1983 03 07. Fartyget som ligger i Värtahamnen, Stockholm och håller på att lasta, börjar överraskande flytta på sig på grund av SILVIA REGINA håller på med förtöjningsmanöver. Resulterar i att rampen mellan fartyget och gångbron lossnar, och en finsk passagerare faller i havet och drunknar.

1985 01 01. Ekonomipersonalens skötsel övertas av Silja Line (tidigare av ägaren).
1986 01 30. Såld för 16,5 miljoner USD till Baldur Ltd, Hamilton, Bermuda. (Seacontainers Ltd, Hamilton, Bermuda). Omdöpt till ORIENT EXPRESS.

1986. Insatt i kryssningar med utgångspunkt Venedig.
1986 12. Utchartrad till Club Sea Inc, Antigua. Omdöpt till CLUB SEA.

1987 04. Tillbaks från charter. Omdöpt till ORIENT EXPRESS.
1987 04. Insatt mellan Venedig-Pireus-Istanbul. Under vinterhalvåret, Insatt i kryssningar runt Kanarieöarna.

1989. Utchartrad till Europe Cruise Line (EffJohn). Omdöpt till EUROSUN för kryssningar runt Kanarieöarna och till Afrikas västkust.
1989 12. Såld för 40 miljoner USD till Eurosun Ltd, Hamilton, Bermuda (EffJohn).

1990 05. Omdöpt till ORIENT EXPRESS.
1990 05. Insatt mellan Venedig-Pireus-Istanbul.

1990 11. Omdöpt till EUROSUN.
1991 05. Såld till Orient Line Pte Ltd, Singapore. (EffJohn International), Omdöpt till Orient Sun för kryssningar med utgångspunkt Singapore.

1992 03 30. Såld för 155 miljoner FIM till Effdo 3 Oy (c/o Wasa Line Oy Ab) Vasa, Finland.

1992 04 02. Ankom Kotkan Telakka Oy, Kotka, Finland för ombyggnad för 45 miljoner FIM. Det som gjordes om var , Sponsorer, hyttrenovering, nya konferensutrymmen, nya restauranger samt förhöjd isklass.

1992 04 03. Omdöpt till WASA QUEEN.

1992 05 15. Insatt i Wasa Lines trafik mellan Sundsvall - Vasa och Umeå - Vasa.

1992 06 13. Ca. 10km sydost om Sundsvall får fartyget en brand i en transformator. Resulterar i blackout, och Wasa Queen driver omkring på havet.

1992 06 14. Under nattens småtimmar så är branden i transformator släckt. De reparerar och hon fortsätter till Vasa med eskort.

1992 12 19. En MYCKET kraftig storm på Finska västkusten. WASA QUEEN återvänder till Sundsvall pga. alltför svårt väder.

1993 12 04. WASA QUEEN får styrmaskinsproblem strax efter avgång från Vasa. Kör i dålig sikt (snöyra) på Patria-grundet utanför Vasa.

1993 12 05. Passagerarna evakueras med hjälp av Silmä (Silmä betyder Ögat) och Replot. En del tas ombord på Fennia, en del tas till Replot och därifrån med buss till Vasa. Efter evakueringen drog man henne flott ca 20.30 och hon återvände till Vasa. Vet ej hurdana skador hon fick.

1993 12 31. Så intrigeras Wasa Line i Silja Line och namnet Wasa Line försvinner.

1993 12 31. Överförd till Wasa Line Oy Ab, Mariehamn, Finland.

1994. På vinterhalvåret börjar fartyget gå mellan Helsingfors-Tallinn.

1995 03 14. dåligt väder, väntar i timtal i Vasa på att vädret skall lätta.

1996 05 06-1996 09 03. Insatt mellan Vasa - Umeå.

1996 09 04 -1999 09 23. Insatt mellan Helsingfors-Tallinn.

1999 09 25. Insatt mellan Vasa - Umeå.

2000 12 31. Sista dagen i trafik mellan Vasa - Umeå. 

2001 01 01. Upplagd i Vasa, Finland.

2001 07. Utchartrad till Italienska myndigheter för att vara hotell fartyg i Genua, Italien under G8 mötet.
2001 07 05. Avgick Vasa mot Genua, Italien.

2001 07 16. Ankom Genua.
2001 07 26. Såld till Megastar Capricorn Ltd, Panama. (Star Cruises).

2001 08 02. Avgick Genua mot Singapore för ombyggnad.
2001 09 21. Insatt under två veckor på kryssningar från Singapore.

2001 10. Insatt mellan Hongkong - Xiamen för Star Cruises dotterföretag Cruise Ferry.
2007 07. Insatt på Casinokryssningar från Port Kelang. (12-timmars)

2008 10. Upplagd i Port Kelang.
2009 04. Såld till Chryses Finance Co, Panama (Management Ilion Lines S.A.). Omdöpt till ARBERIA.

2009 05 23. Ankom Pireus roads för att gå på varv i Perama.
2009 06 27. Avgick Pireus.

2009 07 - 2011 02. Insatt mellan Trieste - Durres - Bari.
2010 11.  Management Nel Lines, samt insatt för Nel Lines mellan Bari - Durres. 

2011 02 26. Ankom Taranto.
2011 03 01. Avgick Taranto mot Valletta.

2011 03 02 - 2011 03 16. Låg fartyget redden i Valletta.
2011 03 16. Avgick Valletta mot Keratsini.

2011 03 22. Ankom Keratsini.
2011 03 29. Såld till AMET Shipp, I Pvt, Ltd, Chengalpattu (registrerad för Academy Of Maritime Education and Training, Chennai), Indien. Omdöpt till
AMET MAJESTY.

2011 04 11. Avgick Keratsini mot Colombo, Sri Lanka för varvsbesök.
2011 06 08. Insatt på kryssningar och som utbildningsfartyg mellan Sri Lanka - Anadaman - Phuket - Mumbai - Goa - Lashdweep - Kochi - Maldiverna.

2013 05. Sålt till Indiska upphuggare.
2013 05 17. Ankom Alang, Indien på sin sista resa.

M/s Arberia.
M/s Arberia i Pireus 23/5 -09.
 
 
M/s Amet Majesty.
Drapetsona 2/4 2011. © Foto George Koutsoukis.
Kochi 5/10 2011. © J Jose.
Kochi 10/11 2011 © R Remma.
Kochi 1/4-2012. © Foto Marko Stampehl.
Kochi 7/4 2012. © M Standen.
Kochi 2012. © M Segeth

Vasabåtarna -nostalgi!
© Kenneth Herrgård
Sidan uppdaterad 2013-08-11