M/s Viking Sally

Mer Viking Sally bilder finns här!
"Sally sjösattes i sidled i den trånga floden i Papenburg, bild från Tom Johanssons samling.

M/s Silja Star

Vykort egen samling.
M/s Silja Star i slutet av 80-talet, foto © Mikael Blomberg.
Foto © Mikael Blomberg.
Foto från Johan Snellmans samling.
Åbo 3/8 -90.
Foto © Sakari Saari. 

Ritning 1 på Wasa King 1980
Ritning 2
på Wasa King 1980
Inredningsbilder hittar du här!
EffJohns presentation.
Modell av Kingen, Vasa sjömuseum, foto A-J Perkiömäki.    
Närbild av modellen, foto Olavi Laakso!

"Bottenvikens mäktiga nyheter, Wasa Line och Wasa King" står det översatt från finska. En broschyr som delades ut vid lanseringen av både Wasa Line och Kingen.

Originalfoton från Tom Johanssons samling. 

Reklambild då Wasa King lanserades!
Foto från Timo Niemeläs samling. 
"Tack för ditt deltagande i vår Lady Line kryssning", står det på baksidan av kortet, från Tom Johanssons samling.
Foto © K. Herrgård i Vasa hamn maj 1991.
Wasa King 14/5 1991, foto © Juha Rautavirta.
Wasa King passerar Tranviken och Storholmen en försommarkväll 1991, foto © Owe Liljeholm.
Foton från bryggan på Kingen sommaren 1991, foton från egen samling. 
Foto ©  Peter Asklander 10/7 1991.

Sundsvall, i förgrunden 1:e styrman Teijo Seppelin. Foto © Jaana Seppelin. 
Foto © K. Brzoza.
Foto © Mikael Blomberg 1991.
Julen 1991, Botnia, Fennia och Kingen i Vasa hamn, foto ©  Mikael Blomberg.
Foto från Mikael Blombergs samling.
Reklambild.
Foto från egen samling.
Bild från tidtabell.
 
Bingolandskamp,  Foto Olavi Laakso.
Vykort från egen samling.

M/s Wasa King

Varvsnr: 590 Byggår: 1980 av Jos L Meyer Papenburg-Ems Tyskland som m/s Viking Sally för Viking Line.
Längd: 155,43m Bredd: 24,21m Djup: 5,55m
Brt: 15 566 Maskin: 24 000hk, fyra 8-cyl. MAN L40/45 dieslar
Fart: 21 knop Isklass: 1A  
Pass: 2000 Hyttplatser: 1 190

Bilar: 460

IMO 7921033

"Stor båt som jag hann åka med sommaren 1991 och i februari 1992.

Historik:

Kontraktstid: 11/9 1979
Kölsträckning: 18/10 1979
Sjösättning: 26/4 1980
Leverans: 29/6 1980
(OBS! effektiv tysk byggnadstid:  8½ månad!!)
Fartyget beställdes inte av SF Line utan av ett norskt konsortium som hade för avsikt att starta trafik mellan Norge och Tyskland. Det är oklart om det var mellan norska Vestlands hamnar (Bergen ex vis) över Nordsjön söderut till t.ex. Hamburg eller om man verkligen skulle konkurrera med dåtidens Jahre Line med sina lyxiga populära färjor från Sydnorge till Kiel eller Travemünde - det torde vara enda alternativen. Ursprungligen skulle hon bli lika lång som systern DIANA II - de är byggda på samma "hull form" - men med tiden blev NB 590 erbjudet SF Line som väl spekulerade på henne, men bjöds ut till Rederi AB Sally -fartyget förlängdes på ritningarna från 137 m LOA till 155 m LOA. Än idag ser man det på ritningen var det är, under fartygets köl står spantsiffrorna 0,1.....1XX - men i mitten står förlängningsdelen med små latinska bokstäver: a, b, c, d, e...osv. När hon kring 1984 fick sin aktersponson blev längden 157,02 meter ö.a.

Levererad 29 juni 1980 till Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.
1980 07 02. Ankom Mariehamn från Papenburg.

1980 07 05. Insatt i Viking Lines trafik mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo och Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.
1982 10 25. Gick fartyget lätt på grund i Åbo.

1984 05 23. Gick fartyget på grund i Åländska skärgården, Lyckas ta sig loss från grundet och går sedan till Vuosaari, Helsingfors för reparation.
1984 05 27. Åter i trafik.

1985 04 02. Får problem med ena propellern. Går på varv för reparation.
1985 04 04. Åter i trafik.

1985. Ombyggd med "duck tail".
1987 10. Rederi Ab Sally drar sig ur Viking Line.

1987 10. Utchartrad på bareboat charter till Rederi Ab Slite för fortsatt trafik i Viking Line.
1988 11 05. Går fartyget på grund när det undsätter en seglare som kommit i sjönöd straxt nedanför Furusund. Bägge propeller axlarna får stora skador när fartyget går på grundet.

1988 11 06. Ankom under bogsering till Stockholm. Bogseras sedan till Finnboda Varv för reparation.
1988 12 09. Åter i trafik.

1988 12 21. Såld till EFFOA, Helsingfors, Finland, men fortfarande bareboat-chartrad av Rederi Ab Slite till och med våren 1990.
1990 04. Utchartrad till Silja Line. Omdöpt till SILJA STAR.

1990 04 20 - 1990 11. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.

1991 02 12. Första ankomst till Vasa. Omdöpt till WASA KING.

1991 02 15. Insatt mellan Vasa - Umeå.

1991 06 - 1991 08. Insatt mellan Vasa - Sundsvall.

1991 08. Insatt mellan Vasa - Umeå.

1992. Registrerad för Effdo 3 Oy.

1991 02. Insatt i Oy Wasa Lines trafik. och insatt mellan Vasa - Umeå/Sundsvall.

1993 01. Såld till Nordström & Thulin, Stockholm, men registreras hos E.Liini A/S, Tallinn, Estland och Estline Marine Co Ltd, Nicosia, Cypern. Utchartrad av det Cypriotiska företaget till E.Liini A/S Tallinn som ägs av Nordström & Thulin, Esco (Estonian Shipping Company). Dom två bolagen i sin tur chartrar ut fartyget till EstLine Ab för att under Estnisk flagg sätts in mellan Tallinn - Stockholm. Denna snåriga ägandeskap kan förklaras med att N&T fick ett lån hos den Europeiska utvecklingsbanken (ERBD London) till köp av fartyget. Fartyget pantsätts som säkerhet för lånet, men ERBD ställde ett krav att fartyget måste registreras i ett land med fungerande rättssystem och då Estlands rättssystem inte ansågs fullt utbyggt så kunde inte Estland godkännas utan fartyget registreras på Cypern.

1993 01. Omdöpt till ESTONIA
1993 01 18. Insatt i trafik mellan Stockholm - Tallinn.

1994 09 28 Klockan 01:24 sjönk ESTONIA i Östersjön i den värsta fartygskatastrofen i efterkrigstid. Över 850 personer omkom. Och ännu i dag så har ingen utredning gjort gällande var det var exakt som orsakade katastrofen. Den officiella utredningen hittar inga brister, medan varvets utredning hittar brister på fartyget, den enda säkra är att bogvisiret slets loss och tog med sig främre rampen så vatten strömmade in på bildäck. Natten ESTONIA sjönk så var det stormigt på Östersjön.

Foto M Blombergs samling.

Kingen i Holmsund, Umeå. Del av vykort från Olavi Laaksos samling.
Wasa King passerar utanför Alnö, parti av vykort egen samling.
Fennia/ King i Vasa hamn, foto från Mikael Blombergs samling.
1991, Fennia och Wasa King, foto M Blombergs samling.
Samma dag Wasa Queen hade premiär i Vasa så lades Kingen vid södra piren, foto © Jari Pellas.
Foto © Raimo A Wirrankoski 20/6 1992, från Paul Gunnsteds samling.
Wasa Queen/ King i Vasa hamn, foto från Mikael Blombergs samling.
Foto © Sten Carlsson, fakta om fartyg.
Wasa King i Holmsund och Fennia och Kingen i Vasa 1992, foto © Kaj Höglund.  
Bild från Mikael Blombergs samling.
Wasa Queen/ King i Vasa hösten 1992, foto © Mikael Blomberg
Bland de sista dagarna i Wasa Line, foto © Mikael Blomberg.
Kingens sista dag i Vasa, avgick dagen därpå till de nya ägarna, foto © Mikael Blomberg.

Diabild från egen samling.
© Foto Dirk Jankowsky, från Andreas Wörteler samling.
Foto M Blombergs samling.

M/s Estonia

Klicka här för att fortsätta till Estonia sidan!

Minnesutställningen på Vasa sjömuseum 2004

10 år sedan katastrofen, en utställning om fartyget, klicka på bilden för ny sida!. Foto Olavi Laakso.

Vasabåtarna -nostalgi!
© Kenneth Herrgård
Sidan uppdaterad 2012-11-22