M/s Scania Express

Varvsnr: 264 Byggår: 1964 Uddevallavarvet Ab Uddevalla som m/s Scania.
Längd: 78,52m Bredd: 16,24m Djup: 4,5m  
Brt: 2 505 Maskin: 5 150hk, två 12-cyl. Klöckner-Humboldt-Deutz V dieslar
Isklass: 1A Fart: 16,5 knop
Pass: 800 Inga bäddar Bilar: 115 eller 14 långtradare+8 bilar
Matsal: 106 pers. Cafeteria: 226 pers. Vilsalong: 156 pers.
Bar: 20 pers Sky bar: 35 pers. A la carte: 72 pers.

IMO 6402999

"Läs om Scanias grundstötning på "Kuriosa", tidningsartiklar!

"Äntligen fick vasabåtarna sin första bilfärja som klarade av att upprätthålla kvarken trafiken året runt!.

Historik:

Kontraktstid:
Kölsträckning: 25/6 1963
Sjösättning: 5/12 1963
Leverans: 4/6 1964

Beställdes av Rederi Ab Sveas dotterföretag Express Linjen och var tänkt för trafik mellan Gräddö - Mariehamn.

Levererades 4 juni 1964 till Rederi Ab Svea, Helsingborg.

1964 06 10 - 1966 11. Insatt för Skandinavisk Linjetrafik mellan Korsör - Kiel.

1966 11. Prov med färjan mellan Helsingborg - Helsingör.

1966 11 06. Insatt mellan Landskrona - Tuborg (Köpenhamn.)

»»1971 11 26. Såld till Oy Vaasa-Umeå Ab, Vasa, Finland för 14,5 miljoner SEK. Omdöpt till SCANIA EXPRESS.

1972 02 15. Insatt mellan Vasa - Umeå.

1972 06 27. SCANIA EXPRESS på grund utanför Vasklot pga el-problem. Tar sig in till Vasklot för egen maskin. Åter i trafik några dagar senare.

1976 04. Såld till Gotlandstrafiken Ab, Visby. (Rederi Ab Gotland). Omdöpt till POLHEM för att sättas in i Gotlandsbolaget trafik mellan Oskarshamn - Visby - Nynäshamn. Under vinterhalvåret upplagd/Reservfärja.
1977 06 - 1977 08. Insatt mellan Grankullavik - Klintehamn.

1977 08. Under vinterhalvåret upplagd/Reservfärja.
1978 - 1980. Insatt mellan Västervik - Visby - Grankullavik, övrig tid ligger fartyget som reserv eller går som frakt färja.

1981 08. Såld till Vasilios A Agapitor (Agapitos Lines), Pireus, Grekland.
1981 08 18. Omdöpt till NEREUS vid Finnboda Varv, Nacka.

1982. Fartyget hjälpte till att evakuera PLO soldater från Beirut.
1989 07 19. Gick NEREUS hårt på grund i hårt väder, ombord fanns 60 passagerare.
Översättning av en grekisk artikel, skriven av Georgios
Giannakis i tidningen Ephioplistis:

Måndagen den 17 juli förbereds m/s NEREUS sista resa. Hon skall gå från Kalimassia till Paros, Katapola Egiali, Astypalea, Kalymnos, Kos, Nisiros, Tilos, Symi, Rhodos, Kastellorizo, Chalki, Diagani, Karpathos, Kassos, Sitia och Agios Nikolaos.
Klockan fem avgår hon. Fartyget har fått namnet Spökskeppet, eftersom hon kommer och går under de timmar hamnarna sover. Hon ankommer till Kassos och seglar vidare mot Sitia på Kreta. Det blåser ca 5-6 Beaufort i området.
M/s NEREUS befinner sig utanför nordvästra Kreta, vid Sidero. Skeppet är ganska långt ifrån sin vanliga kurs, och klockan 21.20 stöter m/s NEREUS på ett rev med ca 15 knops fart. Ett stort hål rivs upp, och vatten strömmar in i maskinrummet. Besättningen evakuerar de 99 passagerarna till några fiskebåtar som kommit till undsättning. Nästa dag försöker man dra fartyget av grundet, utan resultat. Efter 35 dagar evakueras de 8 lastbilarna och 15 personbilarna som finns ombord, med hjälp av färjan PANAGIA. M/s NEREUS står kvar på revet, halvt under vatten, till vintern 1991, varefter hon går under.

1989 07 20. Bröts fartyget itu och förklarades Total Constructive Loss.

2000 05. Enligt uppgift ligger vraket kvar.
2001. Upphuggen.

M/s Scania

Ny sida om m/s Scania, klicka på bilden!

 

Tom Johansson bygger ännu en vasabåtsmodell.

Premiär för Scania Express i Vasa, artikel Vasabladet, Mikael Blombergs samling.

Foto från Tom Johanssons samling.

Foto från Mikael Blombergs samling. Scania framför Fenno, foto från Mikael Blombergs samling. Vykort från egen samling.
Parti av vykort, egen samling. Tidtabell 1973. Foto © Unto Heinonen, Mikael Blombergs samling. Julkort från Marko Hänninens samling. Foto från Mikael Blombergs samling. Scania kämpar genom isen, bild från Mikael Blombergs samling.

Botnia och Scania, foto © Mika Putro, Mikael Blombergs samling.

Bild från en dagstiding 1973, då man måste hålla ett dygns trafikavbrott i december. Sydliga vindarna hade packat isen i Vasa yttreskärgård. Mikael Blombergs samling.

Vasa, Botnia Express bakom. Foto P Yli-Karjanmaa.

Vykort, egen samling.

Foton från Marko Hänninens samling.

Scania på dock i Nystad 1974. Vinterupplagd samtidigt med Fenno Express. Tidstypisk bild.

Foto från Mikael Blombergs samling. 

Brev skickat från Scania Express! Från egen samling. På utgående på väg till Umeå, bild från Mikael Blombergs samling. Botnia och Scania Express i Vasa. På utgående från Umeå, bild från Mikael Blombergs samling. Foto från Timo Niemäläs samling. 
Vasa. Folkdansuppvisning ute på däck sommaren 1974.
Scania i juli 1974, foto från Mikael Blombergs samling... ...bilden ovan som senare användes i en resekatalog 1979!

Isbrytaren Oden assisterar Scania Express som fastnat i isen. Foton M Blombergs samling.

M/s Polhem

Fartygsbeskrivning, egen samling.

Polhem 1976. Foton © här nedan från Göran Andersson.

Bildäck.

Matsalen. Baren.  Cafeterian. Salongen.  Vilstolarna. Salongen.
Skybaren i skorstenen. Maskinrum. Separatorrummet. Huvud-maskinerna var 2 Deutz dieslar som tillsammans gav 6150 hkr. Hjälpmaskin.  
1976 © Foto Bo Friberg.        
      1977 © Foto Jan Lindahl. Juli 1978, foto H Ellgaard.
Runt 1981. © Foto Aare Avasalu.   Bild från Mikael Blombergs samling.   Maj 1981 © Foto Bo Friberg.
 
Bilder på m/s Visby och Polhem. Polhem längst till höger.      

M/s Nereus

Finnboda varv augusti 1981 © Foto Nils Nordenbrink. Foto © Dan Drakenholt. © Foto Fleet File Rotterdam.      
      M/s Nereus 21/4 1987. Foto från egen samling.  
 
    Vraket av Nereus, foto © George Giannakis. Bild från Mikael Blombergs samling.  

Vasabåtarna -nostalgi!
© Kenneth Herrgård
Sidan uppdaterad 2024-02-19