Sally Express

I trafik: 1983-84
Varvsnr: 573
Byggår: 1974 hos Jos L Meyer Papenburg-Ems Tyskland som m/s Viking 5 för Viking Line.
Längd överallt: 117,7 m
Längd mellan pp: 105 m

Bredd i höjd med bildäck: 17,20 m
Bredd vid vattenlinje: 16,80 m
Höjd upp till bildäck: 6,00 m
Höjd upp till C-däck: 11 m
Djupgång: 4,70 m
Bureau Veritas + 1 3/3 E, Deep Sea, Ice 1A

                    IMO
7349601



Gross/net tonnage: 5.286/2.487
Huvud motorer:
Två Deutz SBV 12M 540, 12 cyl. 2x 6.600 hk
Hjälpmotorer:
3xDeutz BA8M 528. 3x1.160 hk. Gen. van Kaick DIB 120 hi/6-D, 1.000 KVA
Propellerar:
Två KaMeWa 94 S 2/4, 2.650 mm diameter
Bog propeller:
Carl Jastram BU 10P, 860 hk
Tankar:
Bränsle 332,6 m³, diesel 115,4 m³, vatten 251,3 m³
Bunker konsumtion:
Bunker konsumtion: 17 knop runt 27 ton/dag, IF-230

Hastighet: 19 knop
Passagerarkapacitet: 1.200
Stabilisatorer: Denny-Brown- AEG
»»Gå till Viking 5 sidan
»»Gå till interiör sidan
»»Gå till Boughaz sidan

Säkerhetsutrustning: SOLAS 1974
2 compartment båtar
Eldförsvar metod 1
Livbåtar för 388 personer
Livflottar för 1.330 personer
Helikopterplatta
Radiostation:
Huvudsändare:
ITT, ST 715C
Huvudmottagare:
ITT, Mackay Marine
Nödsändare:
ITT, ST 85 D
Nödmottagare:
Drake, RR 1
Autoalarm:
ITT, AA-204
Main Fuse box:
Relka K 32
VHF:
ITT, STR 65
Telex mottagare/sändare

Historik:

Kontraktstid: augusti 1973
Kölsträckning: 5/10 1973
Sjösättning: 28/5 1974
Leverans: 5/7 1974

Levererades 5 juli 1974 till Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.

1974 07 09. Insatt för Viking Lines trafik mellan Helsingfors - Stockholm.
1980 06 01. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.

1980 07. Insatt mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär.
1981 05 05. Sista dagen i trafik för Viking Line.

1981 06 10. Omdöpt till m/s The Viking.
1981 06 18. Insatt i Rederi Ab Sallys nya linje mellan Ramsgate - Dunkerque.

1981 08 21. Får fartyget maskinhaveri på väg till Ramsgate, Man får igång den ena maskinen och går tillbaks till Dunkerque.
1981 09. Läggs trafiken ner för säsongen och fartyget hyrs ut till Norska polisen som använder fartyget som logementsfartyg i Alta Norge i två veckor.

1982 05. Tillbaks i trafiken mellan Ramsgate - Dunkerque, men får ett stort maskinhaveri efter några veckor.
1982 09. Bytts maskineriet vid Rickmers Verft, Bremerhaven, Tyskland.

1983 04 12. Omdöpt till m/s Sally Express. Se bild nedan!

»1983 04 28. Insatt för Vasabåtarnas trafik mellan Vasa - Umeå/Sundsvall.

1984 02 10. Såld till Fred Olsen & Co, Kristiansand, Norge.
1984 03 15. Ankommer fartyget Kristiansand, Norge. Där tar dom nya ägarna över fartyget. Omdöpt till m/s Bolette.

1984 03 23. Avgår fartyget mot Jos L Meyer, Werft Papenburg-Ems, Tyskland. Ombyggd i aktern med vilstolar.
1984 05. Insatt mellan Kristiansand - Hirtshals/Hanstholm. För att i slutet av augusti bli upplagd i Kristiansand.

1985 04 03-1985 10 22. Insatt mellan Kristiansand - Hirtshals/Hanstholm.
1985 10 23. Upplagd som hotellfartyg i Ålborg

1986 01 08-1986 03 22. utchartrad till GT-Linien för trafik mellan Gedser - Travemünde.
1986 06 -1986 10 22. Insatt mellan Kristiansand - Hirtshals/Hanstholm. Därefter upplagd i Kristiansand.

1987 02 21-04 06. Utchartrad som utställnings och mässfartyg för NOBIL och gick till olika Norska hamnar med utställning ombord.
1987. Under sommaren trafik mellan Kristiansand - Hirtshals/Hanstholm.

1987 10 07-1987 10 15. utchartrad som hotellfartyg i Reykjavik under toppmötet mellan Reagan och Gorbatjov. Upplagd därefter i Kristiansand.
1988 05 22-1988 06 12. Utchartrad till Isle of Steam Packet Co, Douglas, Isle Of Man för trafik mellan Heysham/ Liverpool/ Belfast- Douglas.

1988 06. Under sommaren trafik mellan Kristiansand - Hirtshals/Hanstholm.
1988 08 24. Utchartrad till "Vennskapsskipet Norge-Polen" för en resa mellan Oslo - Swinoujscie.

1988 08 31-1988 10 29. Utchartrad till Larvik Line för trafik mellan Larvik - Fredrikshavn.
1988 11. Såld till Compangie Maritime (Comarit), Tanger, Marocko (dotterföretag till Fred Olsen), Omdöpt till BOUGHAZ.

1988 11 30. Sätts i trafik mellan Algeciras - Tanger.
1995 10. Ombyggd med sidosponsoner vid Lloyds- Werft, Bremerhaven, Tyskland.

1995 11 02. I trafik igen mellan Algeciras - Tanger.
2000 07. Utchartrad till European Maritime Lines (Cia. Trasmediterranea). Insatt mellan Tanger - Algeciras i någon månad.

2001 10 22. Ankom Barcelona för uppfräschning.
2003 05-09. Utchartrad till Lineas Maritimas Europeas.
2006. Insatt för Comarit mellan Algeciras - Tanger.

2006. Insatt för Comarit mellan Algeciras - Tanger.

2011 12. Går rederiet i konkurs och fartyget läggs upp i Algeciras.

2015 06. Såld på auktion.

2015 07 30. Bogserad av KUNDUZ från Algeciras mot Aliaga.

2015 08 15. Ankom Aliaga, Turkiet för upphuggning.

m/s Viking 5
"Klicka på bilden för tidigare bilder!
Ritning del 1  Ritning del 2 Bilder på interiören av fartyget!
  Premiär för Sally! Vasabåtarna, Mikael Blombergs samling.
Dopet av Sally i Mariehamn, foto © Ulf Svanljung, Tom Johanssons samling. Viking Line. Sundsvall 28/4 -83, flaggan i topp och premiär! Foto Pentti Einola. Vasabåtarna.
Ett kladdigt försök till retuschering! Foto från egen samling. Foto © K. Herrgård i Sundsvalls hamn maj 1983. Vasa hamn 1983, foto © Mikael Blomberg. Sally på ingående i Vasa 1983, foto © Mikael Blomberg.
Foton från Mikael Blombergs samling. Foto © Håkan Bruér. Vasabåtarna, egen samling.
Foton från Mikael Blombergs samling.
Sally i Sundsvall, foto © Lars Gäfvert. Foto P Einola Sally passerar Tjuvholmen, Sundsvall. Sally har passerat Tjuvholmen på väg mot Finland. Augusti 1983, som The Viking. Vasa, nyår 1984.
M/s BOLETTE
Vykort.   Bild från Tom Johanssons samling. © Foto J B Jensen, Foto från egen samling.
  Belfast        
           
   
Hirtshals hamn, vykort egen samling.          
 
Hanstholm 11/7 1987. Foto F Heine.    
M/s BOUGHAZ
Klicka på bilden för att komma till sidan om Boughaz!!

Vasabåtarna -nostalgi!
© Kenneth Herrgård
Sidan uppdaterad 2024-03-01