I trafik: 1949-59

Byggår:
1898 på Göteborgs Mekaniska Verkstad som s/s Tjust.
Längd:
39,09 m 
Bredd:
6,92 m
Djup:
2,8 m
Besättning sammanlagt 22 personer

 
Brt/Net: 291/132
Maskin:
387 hk, vertikal 2-cyl. compound ångmaskin
Fart: 10 knop
Pass:
200
Hyttplatser: 12
Bilar: 10

Matsal: 35
Kafé: 20
Befälhavare: Gunnar Berlin 1948-53, Evert Nyman 1954-maj 1958, K-G Jakobsson juni-november 1958.
Maskinchefer: Helmer Staaf 1949-56, Erik Backlund 1957-58.

 

"Korsholm blev den som ersatte Pörtö som bara seglade en sommar.

 

Historik:

1898 03 10. Provtur.

Levererades 1898 till Tjust Nya Ångfartygs Ab, Västervik.

1898. Insatt mellan Stockholm - Oxelösund - Gryt - Valdemarsvik -  Västervik.

1911. Moderniserad vid Oskarshamns mekaniska verkstad, med bland annat ny panna, rökhytt och en damsalong. 

1911 05 06.  Även insatt på lustresor sommartid mellan Västervik - Visby. 

1917 05. Efter kriget hade priset på stenkol stigit så att Visbytrafiken inte längre var lönsam och lades ner.

1918 08. Grundstötning vid Mariehällskäret utanför Oxelösund på resa Västervik - Stockholm med styckegods och kreatur. Orsaken till grundstötningen var att rorgängaren somnat. Fartyget loss efter 39 timmar och togs till Oxelösund för undersökning, endast obetydliga bottenskador.

1920. Till säsongen började även fartyget anlöpa Fogelvik på sina resor mellan Stockholm och Västervik.

1934 12 16. Kolliderade TJUST med GAMLEBY i Ålsundet öster om Valdemarsvik.

1935. Ombyggd vid Oskarshamns mekaniska verkstad.

1947. Under våren såld till Ångfartygs Ab Gamleby (John Leonard, Landskrona) för SEK 125 000. Planerad för Öresundsfart.

1947 06 19. Insatt i sin gamla trafik Stockholm - Västervik.

1948 03. Såld till Rederi Ab Vasa - Umeå Oy, Vasa. För SEK 150 000.

1948 12 26. Anländer till Vasa och genomgår en grundlig översyn på Wärtsiläs slip i Smulterö.

1949. Omdöpt till KORSHOLM.

1949. Insatt i sommartrafik mellan Vasa - Umeå.

1951 06 12. S/S RAGNE förlorade styrförmågan i Vasa hamn och stötte till den vid kaj liggande KORSHOLM, båda fartygen endast mindre intryckningar.

1952 05 12. Olympiasommarens trafik inleds, pågick fram till den 1 oktober.

1953 05 11 - 1953 09. Insatt mellan Vasa - Umeå.

1956 06 08. Trafikstart Vasa - Umeå.

1956 06 14. I trafik Vasa - Örnsköldsvik.

1957 06 08. Trafikstart för året Vasa - Örnsköldsvik, men hade dessförinnan gjort två turer Vasa - Umeå.

1957. Under hösten byggs fartyget om för att kunna ta 10 bilar.

1959 01. Såld till Romutus OY, Helsingfors för nedskrotning. Pris FIM 1,5 milj 
 

S/s Tjust

Ångfartygen Linköping, Tjust, Södern och Norrköping vid Johannelunds brygga. Foto den 8/6 1900. S/s Tjust 1904, vykort Tom Johanssons samling. Stockholm. Västervik, vykort egen samling.
Bild från M. Blombergs samling. Kommandobryggan. Salongen. Matsalen. Sovhytt.
  Ca 1915.      
Tjust går på grund i augusti 1918! Boskap lyfts från det strandsatta fartyget.
S/s Diana drar loss Tjust från grundet, vykort. Vykort Gryts brygga 1930. Foto E Holmberg.
Vykort 1940 talet. Modell av  fartyget på Västerbottens museum i Umeå, foto A-J Perkiömäki. Tjust under västerbron, Sthlm.
S/s Korsholm
  Tur & retur till Umeå 1950.

Korsholm anländer inre hamnen i Umeå för första gången! Klipp från M. Blombergs samling.

Korsholm anländer inre hamnen i Umeå. Smulterö varvet i Vasa vintern 1949, Pörtö ligger till vänster, bild från vasabåtarna. På varv, foto från Mikael Blombergs samling. 
På varv. Foto Vasabåtarna. Umeås inre hamn, vykort egen samling Ombord på fartyget, foto från Mikael Blombergs samling. Inre hamnen Vasa.
1949. Korsholm lägger ut från Örnsköldsvik. Vykort egen samling. Bild från Mikael Blombergs samling.  Foto från Mikael Blombergs samling.
Vasa.   Korsholm och II:an i Vasa.   Vasa.
Vasa. Till havs. 1950 K A Nyström. Korsholm smyckad för midsommar i Umeå, foto I West. Vasa, foto I West.
Tidningsklipp ur tidningen Vaasa 12/5 1953. "Passagerarbåttrafik från Vasa till Umeå startade i går när passagerarfartyg Korsholm utförde sitt första resa. Det var 157 resande, bland dem 3 utländska. På vår bild resande håller på att stiga ombord på Korsholm att hämta inverkan utanför hemlandets gränser. Från Olavi Laaksos samling. Bild från Mikael Blombergs samling.   Umeås inre hamn 1954.
Vasa, foto I West. Säsongsavslutning på Övikslinjen och kapten Nyman vinkar hej då den 30/8 1957.
1957. Upplagd hösten 1958, foto Mano Forsman. Härligt reklammärke för s/s Korsholm, från Olavi Laaksos samling. Korsholm 1 och II:an i Umeå, foto från Mikael Blombergs samling.   Korsholm i Umeå, vykort från egen samling. 
Vykort. Artikel. Korsholm 1 och 2 i Umeå. Korsholm lägger ut från inre hamnen i Umeå, vykort. Korsholm lägger ut från inre hamnen i Umeå, vykort från egen samling.
Korsholm liggandes i inre hamnen i Umeå, vykort egen samling. Korsholm liggandes i inre hamnen i Umeå. Korsholm liggandes i inre hamnen i Umeå, vykort egen samling. Inre hamnen Vasa.  
Korsholm anländer Vasa, K A Nyström.   Korsholm anländer Vasa, K A Nyström. Korsholm anländer Vasa, K A Nyström. Korsholm i Vasa, K A Nyström.
Korsholm. Korsholm ll och Assistans i Vasa, K A Nyström. 1959.   Umeås inre hamn, vykort egen samling. Umeå
Vasa. Umeå   Vasa.  
 

Vasabåtarna -nostalgi!
© Kenneth Herrgård
Sidan uppdaterad 2024-03-06