M/s Fenno Express
Varvsnr: 152 Byggår: 1965 av Ålborg Skipsvaerft A/S Danmark som m/s Prinsessan Desirée.


IMO 6500296
"Gjorde min sista resa med Fenno sommaren 1984. "Trotjänaren tillsammans med Polar under 70-talet. Fenno blev den fjärde stora bilfärjan från Göteborgs "sessorna".

Detaljer!   [anno 1982]

Klass: British Lloyds´+ 100 A 1 för trafik i Skagerrak, Kattegat och Östersjön, Ice 1C
Dimensioner: Gross/net  tonnage: 3.090/1.535
Längd överallt: 91,25 m
Längd mellan pp:
82,60 m
Max bredd inkl. kommandobrygga: 17,80 m
Bredd vid vattenlinje: 15,50 m Djupgång: 4,20 m Höjd upp till bildäck: 6,00 m
Maskineri: Hastighet: 18 knop
Huvud motorer: Två Nohab-Polar M67 T, 2x2.800 hk, 250 rpm Propellerar: Icke justerbara
Roder: Två
Bog propeller: KaMeWa, 350 hk Bunker konsumtion: Drygt 18 ton/24 timmar
Bildäck: Fri höjd: 4,17 m
Bredd förporten: 3,70 m Förlig ramp: längd 4,0 m, bredd 4,5 m Bredd akterporten: 3,90 m
Akter ramp: längd 6,5 m, bredd 3,8 m Axeltryck: max 13 ton Bilar: 136 Lastbilar: 10
Passagerar fakta: Passagerarkapacitet: 1.040
Matsal: 120 A´la carte salong: 43 Club room: 140
American bar: 95 Cafeteria: 210 Publika utrymmen: 74
Barnens rum Hytter: 7+12+28+24
Besättnings faciliteter Allmänna utrymmen: 73
Officers mäss: 12 Besättningens mäss: 20
Catering mäss: 20  

Historik:

Kontraktstid: december 1963
Kölsträckning: 18/4 1964
Sjösättning: 16/10 1964
Leverans: 19/3 1965

Levererades 19 mars 1965 till Rederi Ab Göteborg - Frederikshavn Linjen, Göteborg (Sessan Linjen).
1965 03. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1970. Stena Line får förköpsrätt på fartyget, på det villkoret att den inte får insättas mellan Göteborg - Frederikshavn.
1970 07 13. Förköpsrätten överlåts till Oy Vaasa-Umeå Ab, Vasa, Finland.

»1970 07 16. Såld till Oy Vaasa-Umeå Ab, Vasa, Finland för 12 miljoner FIM. Leverans 1971. Samtidigt utlyses en tävling där folk får lämna förslag vad färjan ska heta.

1970 09 15. Namngivningstävlingen slut. 83 föreslog m/s Fenno Express. Totalt 11600 förslag, varav över 7000 från Finland och över 4500 från Sverige. Ett ljushuvud tyckte båten skulle heta "En finne igen".

Att folk har fantasi det kan man se på de namnförslag som kom in:

Kvarken Express [938 röster], Nord Express [700], Umeå Express [595], Finn Express [507], Nordia Express [230], Finlandia Express [198], Scandia Express [171], Suomi Express [147], Ume Express [103]. På tionde plats kom Fenno Express och det blev det namn som rederiet ansågs av olika skäl passa bäst.

Av de mer udda namnförslagen kan nämnas bl.a: Isoo Antti, Härmäläinen, Kosenkorva Express, Evert Nyman, Romeo Express, Julia, Kekkonen, Slurken af Finland, Peyton Place Express och Bonanza!

1971 02 16. Levererad till Oy Vaasa-Umeå Ab, Vasa, Finland.

1971 06 04. Omdöpt till m/s Fenno Express. Insatt mellan Vasa - Umeå. Senare insatt mellan Vasa - Sundsvall, Sundsvall - Björneborg.

1972 08 31. Linjen till Björneborg upphör.

1973. Insatt mellan Vasa - Umeå/Örnsköldsvik/Sundsvall.

1973 06 27. M/s Fenno Express återvänder till Umeå ca 10 minuter efter avgång, p.g.a. bombhot. Ingen bomb ombord. "Läs mer om detta drama på Kuriosa, tidningsartiklar!

1973 11 13. M/s Fenno Express återvänder till Sundsvall, efter att en 9 beauforts storm krossat flera fönster.

1975 07  En av bilrampernas vajrar brister och damper ner på bildäcket i Holmsund. "Läs mer om detta drama på Kuriosa, tidningsartiklar!

1979. Rederiet säljs till Enso-Gutzeit Oy, Imatra, Finland. Färjornas registreringsort är dock fortfarande Vasa.

1979 06. Insatt mellan Vasa - Umeå.

1980 06 01. Rederiet ändrar namn till Oy Vaasanlaivat-Vasabåtarna Ab, Vasa, Finland

1982 07 07. Rederiet säljs till Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.

1983 09 18. På resa Vasa-Umeå försenas hon i svår storm 8 timmar.

1986 01. Efter nyåret såld till Jakob Line, Jakobstad, Finland. Insatt mellan Jakobstad - Skellefteå.

1987 02 03. Brand ombord då hon ligger upplagd för vintersäsongen i Jakobstad.

1989 09 16. Sista dagen i trafik.

1989 10 15. Såld till Vietnamn Ocean Shipping, Haiphong, Vietnamn. Omdöpt till HANH PHUC.
1989. Insatt mellan Haiphong - Ho Chi Minh City (Saigon).

1991. Såld till Petra Navigation & Internationell Trading Co, Panama. Omdöpt till JIMY.
1991. Insatt mellan Aqaba - Nuweiba.

1996. Ombyggd i Perama.
1996 02. Såld till Rainbow Lines, Pireus, Grekland. Omdöpt till ARTEMIS I. (Panama flagg) Insatt mellan Otranto - Durres.

1996 07 06. Insatt mellan Otranto - Igoumenitsa - Cesme.
1996 07 14. Gick på grund i närheten av Korfu. Efter att fartyget drogs loss. Fick skador i aktern.

1996 07 21. Ankom Pireus för reparation.
1996 08. Upplagd.

1997 07. Insatt mellan Brindisi - Durres - Igoumenitsa.
1997 07. Upplagd i Igoumenitsa.

1999. Registrerad för Mobella Seacarriers Ltd., Panama.
2000. Insatt mellan Bari - Valona.

2001 03. Såld till Gabrielle Enterprises S.A, La Paz, Bolivia. Omdöpt till GABRIELLE.
2001. Insatt mellan Brindisi - Valona.

2004 02. Såld till Indiska upphuggare.

M/s PRINSESSAN DESIRÉE

Mer bilder av m/s Prinsessan Desirée hittar du genom att klicka på bilden!

Tiden 1971-1981

GA-ritning på Fenno Express!
del 1
    del 2    del 3

"Tidningsartiklar rörande Fenno Express hittar du på kuriosa -artiklar!

Se interiörsbilder ombord här!
Fenno modell på Vasa sjömuseum. Byggd enligt originalritning och har ingen svart skorstenspipa eller akterramp. Akterrampen kom till i vasabåtarnas trafik. Vattenlinje färgen är grön, senare blev den blå. Foto ©  Mikael Blomberg. Foto från A-J Perkiömäki. Foto från Olavi Laakso.
 
Ett av de första vykorten på Fenno, från egen samling.

 

Montagebild av prinsessan, finsk flagg och målade skorstenar, foto från Mikael Blombergs samling
Modeller byggda av Tom Johansson, Sundom. Foto Mikael Blomberg. 17/6 1971, flaggspelet i topp när Fenno kommer till Vasa första gången! Nytt är också den nybyggda färjepiren där hon ligger förtöjd, bilden från dagstidningen Vaasa. Mikael Blombergs samling. 19/6 1971 skrev man om den nya Fenno som anländer Umeå för första gången. Klipp från M Blombergs samling.
Fenno i Sessanlinjens trafik. Mikael Blombergs samling. Bild från Göteborg, Fenno i Sessanlinjens trafik och har finsk flagg! Mikael Blombergs samling. 1971, första sommaren, foto från Mikael Blombergs samling.  Julkort, Olavi Laaksos samling. 1971 Sommaren 1972, foto Unto Heinonen, från Mikael Blombergs samling.
Sommaren 1972, foto Unto Heinonen, från Mikael Blombergs samling. Flaggspelt uppe juni 1973, foto från 25 års jubileumet!
Urho Kekkonen skulle komma ombord. Där fanns allt färdigt, röda mattan, m.m. Efter kl 17 kom hans limusin åkande till fartyget. I nästa bild har han klivit ur bilen och hälsar på rederiets repsentanter. Kapten Birger Malm, Rederi VD Evert Nyman, Toivo Asp och Tyrgils Blomqvist.
I nästa bild kliver han ombord, följd av landshövningen Martti Viitasaari. Sista bilden från cafeterian ombord. Foton från M Blombergs samling.
Fenno och Wasa Express upplagda december 1973, klipp från M Blombergs samling. Parti av vykort från egen samling. Parti av vykort från Olavi Laaksos samling. Vykort från egen samling. Fickalmanacka 1975, Mikael Blombergs samling. Vykort, från Mikael Blombergs samling. 
Fenno i Sundsvall, foto från Mikael Blombergs samling.  Sundsvall 1974. Fenno och Nordek i Umeå. Fenno och Scania, foto från Mikael Blombergs samling.   Fenno lossar i Holmsund, bild från Mikael Blombergs samling. Vasa, foto R Boman.
    Fenno lägger ut, foto © Bohlin.
       
        Vykort från 1976. Den gröna vattenlinjen byttes till blå färg sommaren 1977. Från egen samling. Fenno och Wasa Express möts, vykort från egen samling.
Vasa 1976. Foto från Mikael Blombergs samling.  Foto från Mikael Blombergs samling. Vasa, november 1976.
1976, WE på väg till Sundsvall och FE kommer från Umeå, foto från Mikael Blombergs samling.  Fenno 1976, foto från Mikael Blombergs samling. Vykort, kapten Birger Malm på bryggvingen, från Mikael Blombergs samling.  Vasklot 1977, från Mikael Blombergs samling. Holmsund, gamla färjeläget 1977. Vasabåtarna.
Vasabåtarna. Foto från egen samling. Fenno stävar mot Vasa. Foto © K. Herrgård i Vasahamn 1977. 1977, foto från Mikael Blombergs samling.  Sundsvall 1977. Foto från Mikael Blombergs samling.
 
Vykort, egen samling.   Stävar in mot Vasa sommaren 1978, foto från Mikael Blombergs samling.   Fenno i Vasa hamn februari 1978, foto © Mikael Blomberg.
Foto från Mikael Blombergs samling.  Foto från Mikael Blombergs samling. Foto från Mikael Blombergs samling.   Foto © M. Hänninen. Vasabåtarna.
Fenno i Vasa hamn, foto © Tom Johansson.  Foto A-J Perkiömäki. Foto Johan Grägg. Foto © Kenneth Jofs 1980.  
Foto © K. Herrgård april 1981 Vasa hamn. Holmsund, Fjärdgrunds fyr i bakgrunden 1981, foto © L-J Landström.       Foto D Mandt.  
   
Foto från Mikael Blombergs samling. Fenno 10 år.     Gamla kajen i Holmsund. Nya kajen i Holmsund byggs 1980/81.
Tiden 1982-
Upplagd i april 1982, fotad från Wasa Star, foto © Mikael Blomberg. Foto © M. Hänninen. Foto från Mikael Blombergs samling. Vasabåtarna. Fenno kom med last till Sundsvall maj 1982 då Wasa Star åter sattes i trafik efter bottenmålningen i Nådendal, gick tom tillbaka till Vasa. Foto © M. Blomberg. Foto © L-J Landström.
   
  Vasa 1982, vykort egen samling. Foto från Micke Asklanders samling.      
Tiden hösten 1982-1986
   
Fenno hösten 1982 i Vasa hamn, foto © K. Herrgård. Umeå, Foto från Mikael Blombergs samling. Foto från Mikael Blombergs samling. Foto © M. Hänninen.    
Foto © A-J Perkiömäki i Vasa hamn Foto 1983, från Mikael Blombergs samling. Sommaren 1983, foto från M Blombergs samling. Vasa 1983, Axel Westergård övervakar lastningen, foto från M Blombergs samling. Oktober 1983 och här sitter minsann Tom själv och styr, bakom står överstyrman Axel Westergård, foto © Tom Johansson.
Foto © K. Herrgård i Vasa hamn 1984. Fenno i Umeå hamn 1984, foto © K. Herrgård. Foton från Olavi Laaksos samling. Foto från egen samling. 
   
Tidtabell 1985. Foto © Tom Johansson. Foto ©  Jorma Höykinpuro.    
Premiär för trafik mellan Kokkola-Umeå 1985, foto från M Blombergs samling. Bilder från jungfruturen mellan Vasa-Umeå-Karleby, dans på bildäcket med speciellt inbjudna gäster. Alla foton från Sasse Ek. Bryggan på Fenno. Håkan Streng uppträder, Karlebys stadsdirektör Esko Lankila till höger. Fenno anländer till Karleby.Pentti Wikman och Esa Majaniemi drar i spakarna. Mottagning i Karleby, Lars Wendelin till vänster, kaptenerna Pentti W och E Majaniemi samt maskinchefen Pekka Muurimäki.
Sen säljs Fenno till Jakob Lines och det fortsätter här.
Fenno i Karleby.  

Vasabåtarna -nostalgi!
© Kenneth Herrgård
Sidan uppdaterad 2024-02-18